Τετάρτη 29 Ιουνίου 2011

Χριστιανοί Ορθόδοξοι και... Χριστιανοί Καθολικοί!


Σημαντική ημερομηνία η σημερινή για τους Χριστιανούς Ορθόδοξους και ιδιαίτερα για τους Χριστιανούς Καθολικούς... Μη περιμένετε θρησκευτικό θέμα, μετά από αυτές πρώτες αράδες... Νομίζω ότι αυτό που θα διαβάσετε πιο κάτω είναι σπουδαιότερο από κάθε 'θρησκευτικό', κείμενο!



Ο Ελ Γκρέκο του 15ου αιώνα...
Ένα λάθος των μελετητών είχε κρύψει για αιώνες από την Ιστορία της Τέχνης το μέγεθος και τη σημασία του ζωγράφου Αγγέλου Ακοτάντου, που ζούσε στη Κρήτη στο πρώτο μισό του 15ου αιώνα και που υπέγραφε τα έργα του με το όνομα «Χειρ Αγγέλου».
Χάρη στην έρευνα της καθηγήτριας Βυζαντινής Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Μαρίας Βασιλάκη, που επιμελήθηκε την έκθεση «Χειρ Αγγέλου: Ενας ζωγράφος εικόνων στη Κρήτη», που διοργάνωσε το Μουσείο Μπενάκη, θα μάθουμε ότι ο Αγγελος Ακοτάντος ήταν
ο πρώτος βυζαντινός ζωγράφος που υπέγραφε τα έργα του, ανοίγοντας ουσιαστικά τον δρόμο για τον ζωγράφο-διανοούμενο της Αναγέννησης της Δύσης.
Το πρόβλημα ήταν ότι μια εικόνα, η Παναγία Βρεφοκρατούσα, στην εκκλησία του Αγίου Γεωργίου στο Κάιρο που έφερε την υπογραφή «Αγγέλου» και την ημερομηνία «ΑΧΔ» (1604), είχε αποδοθεί λανθασμένα στον Αγγελο Ακοτάντο και ως εκ τούτου χρονολογούσαν την ύπαρξή του στον 16ο-17ο αιώνα. Τελικά η υπογραφή δεν ήταν δική του. Κι όταν ο καθηγητής Μανούσος Μανούσακας ασχολήθηκε με τη διαθήκη του Αγγέλου Ακοτάντου, η οποία βρίσκεται σήμερα στα Κρατικά Αρχεία της Βενετίας, οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι στις 26 Απριλίου του 1463 ο Κρητικός ζωγράφος συντάσσει μόνος του τη διαθήκη του, καθώς ετοιμάζεται να ταξιδέψει στην Κωνσταντινούπολη.
«Η διαθήκη μάς επιτρέπει να σκιαγραφήσουμε το πορτρέτο του καλλιτέχνη στην ύστερη βυζαντινή -και όχι μεταβυζαντινή- κοινωνία και να διαπιστώσουμε την αλλαγή στη θέση του ζωγράφου, μέσα από την οποία προετοιμάζεται ο αναγεννησιακός καλλιτέχνης-δημιουργός», σημειώνει η Μαρία Βασιλάκη.
«Ο Αγγελος υπογράφει τα έργα του, γιατί έχει συνείδηση της ποιότητας του έργου του, ενώ ταυτόχρονα μας εισάγει σε μια άλλη συνήθεια, την οποία υιοθετούν ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, ο Μιχαήλ Δαμασκηνός κ.ά.», συμπληρώνει ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, Αγγελος Δεληβορριάς.
«Δεν είναι υπερβολή να πούμε πως ο ζωγράφος Αγγελος ήταν ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος του 15ου αιώνα», πιστεύει η Μαρία Βασιλάκη. Μάλιστα η εικόνα της Κοίμησης της Θεοτόκου από τον ομώνυμο ναό στην Ερμούπολη της Σύρου, που φέρει την υπογραφή του Θεοτοκόπουλου και με την οποία κλείνει η έκθεση στο Μπενάκη, φανερώνει την επιρροή του Αγγέλου στο έργο του Ελ Γκρέκο. «Αν ο Άγγελος είχε ζήσει σε άλλη εποχή, θα είχε γίνει ευρύτερα γνωστός», συμπληρώνει η επιμελήτρια.
Όπως αποδεικνύεται από τη διαθήκη του, ο Αγγελος Ακοτάντος είναι ένας ευκατάστατος αστός που ζει και εργάζεται στην πόλη του Χάνδακα (σημερινό Ηράκλειο). Η περίοδος της καλλιτεχνικής δράσης του τοποθετείται ανάμεσα στο 1425 και το 1450, το έτος που πεθαίνει.
Στις εικόνες του συνυπάρχουν οι αναζητήσεις της ζωγραφικής της Κωνσταντινούπολης (δεν αποκλείεται μάλιστα να διδάχθηκε από Κωνσταντινουπολίτες ζωγράφους) με την εκλεκτική υιοθέτηση στοιχείων της βενετσιάνικης ζωγραφικής.
«Ο ζωγράφος Αγγελος υπήρξε ο πιο σημαντικός ζωγράφος μιας ιδιαίτερα σημαντικής εποχής. Είναι η εποχή που το κέντρο της καλλιτεχνικής παραγωγής μεταφέρεται από την πρωτεύουσα του βυζαντινού κράτους, Κωνσταντινούπολη στην πρωτεύουσα της βενετοκρατούμενης Κρήτης, τον Χάνδακα», καταλήγει η Μαρία Βασιλάκη.

Αποκαθιστά τη θέση του στην Ιστορία
Η έκθεση αποκατέστησε τη θέση του Κρητικού ζωγράφου στην Ιστορία, διαρθρωμένη σε τρεις ενότητες και φιλοξενώντας 49 έργα -47 εικόνες από μουσεία του εξωτερικού, ένα εικονογραφημένο χειρόγραφο από το Μουσείο του Λούβρου και τη διαθήκη του ζωγράφου από τα Κρατικά Βραβεία της Βενετίας. Στην πρώτη ενότητα παρουσιάστηκαν δείγματα της τέχνης που δημιουργείται γύρω στο 1400, στην Κωνσταντινούπολη και τη Κρήτη. Η δεύτερη περιέχει εικόνες του Αγγέλου Ακοτάντου και η τρίτη εμφανίζει την τεράστια επιρροή του έργου του Αγγέλου στα έργα των επόμενων ζωγράφων
.

2 σχόλια:

Christina είπε...

Και για να χρονολογήσουμε τη φωτογραφία σωστά, Βαρνάβας ξανά την Παρασκευή, ε;
[Φύση, Θεός και φωτογράφος είχαν κέφια, προφανώς]

Και...χρόνια πολλά
είτε ορθόδοξα
είτε καθολικά

dipphotos είπε...

Ενδιαφέροντα όλα αυτά,
ωραία και τα χρώματα της φωτογραφίας, και...
Πέτροι και Παύλοι,ορθόδοξοι ή καθολικοί γιορτάζουν...
χρόνια πολλά!